onsdag, juli 02, 2014

Chateau Cantelys Blanc 2004

Jag har en klar fäbless för vit Bordeaux. Det här vinet har jag köpt ett flertal årgångar av och brukar se det som ett kap sett till kvalitet/pris-kvot jämfört med många kändare grannar. 2002'orna var irriterande nog väldigt ojämna vilket denna också har börjat bli, den senaste var en lätt oxiderad flopp inte värd att minnas.

Denna ligger lite år det hållet, jag saknar en del av den rena fräscha fruktigheten med sina feta dova semillondrag uppblandat med friskhet från Sauvignondruvorna även om det finns nånstans lite i bakgrunden. Lite oväntat så lyfter den med luft väldigt mycket vilket jag inte brukar uppleva med detta vin. Blir nästan så pass bra som jag vill ha dem med gummi, vax, gräs, citrusskal etc.

En klar förbättring efter nån dryg timme men fortfarande inte en av de bästa flaskor jag druckit. Men kommer det en ny årgång så kommer jag nog köpa några flaskor av dem också.

Inga kommentarer: