lördag, februari 16, 2013

Côte-Rôtie "Brune et Blonde" 2004 (Guigal)

Det har inte blivit några inlägg på länge då jag har semester och inte haft nåt att skriva om. Men häromdagen så sprang jag på Guigals Côte-Rôtie 2004 för under SB's pris, 60$ på restaurang, mer än rimligt.

Mina förväntningar var väl inte skyhöga men det borde ändå vara ett bra vin. Doften var lite stum till en början med mest örter och jord. Med luft kom det fram mer blommiga nyanser och ett tydligt drag av blyertspenna i bordeuaxstil.
Örtig och läskande smak med finstämd lätt bärig frukt. Bortsett från den något veka frukten var det riktigt bra, framförallt då jag inte har druckit kvalitetsvin på länge. Ligger nog delvis i den ökända Syrahtunneln just nu och kan nog utvecklas med lagring.

Det här var helt väsensskilt mot den 2003'a jag drack i vintras som var ett supermodernt monster. Går inte att fatta att det bara är ett års skillnad som skiljer dessa viner åt, konstigt.

Inga kommentarer: