måndag, september 03, 2012

Chateau l'Arrosée 2005

L'Arrosee var ett av mina köp från 2005 och är faktiskt den första från det primörköpet jag öppnar. I december var jag med på en hedonistisk vinträff med stockholms vinbloggsmaffia (tyvärr obloggad på grund av för mycket arbete och sen semester utomsocknes). Där sades att denna 2005'a redan var god att dricka. Att jag sen aldrig, otroligt faktiskt, druckit detta slott tidigare gjorde att jag tog upp en flaska. Köpt efter bra recensioner där den sades ha burgundiska kvaliteter, låter bra i mina öron.

L'Arrosée sticker ut en del då de använder dels 20% cabernet franc samt även 20% cabernet sauvignon. Vingården består av två delar, dels en sluttning samt en varmare, plattare del. Båda bestående av kalkrik lera. Gården verkar ha gjort ett lyft efter att den 2002 köpte upp av bröderna Caille.

Doften är verkligen rätt öppen och väldigt insmickrande med fin frukt och en påtagligt blommig ton. Väldigt bra och långt ifrån moderna hårt extraherade Saint Emilionviner. Lätt plommonfrukt, smultron och andra söta bär, lera, orientaliska kryddor. Jämförelsen med Bourgogne är inte alls fel, det här är bordeaux i min stil.

Smaken är slank, mångfacetterad, mineralig och fräsch. Inte så chokladig eller rostad som så många andra viner från det här området numera. Lite slutet känns det som, jag tror det här kommer växa betydligt mer några fler år på rygg. Nytt slott och till och med kanske ett nytt favoritslott för mig, precis min stil av Saint Emilion, lite som Saint Emilions svar på Pauillacs Grand-Puy-Lacoste.

Inga kommentarer: