måndag, juli 30, 2012

Grüner Veltliner Wachstum Bodenstein 2009 (Prager)


Prager är en av de främsta i Wachau. Det här läget är ett område inom Achleiten som ligger extra högt upp och avigt till. Tyckte den var värd att prova när de prissänktes nyligen. Har jag förstått det rätt anses denna vara hans främsta GV.

Rejält tät kryddig doft med aromatiska drag av gelekulor, örter, anis, gul mogen frukt. Ett visst drag av mineralitet men inte så pass mycket som jag väntat mig. En typiskt fet GV som går på kraft, känns som sent skördad med hög mognad.

Smaken är rejält kraftig för en Grüner med ett anings alkoholstick. Oljigt och rätt maffigt, komplext och bra men jag saknar lite fräschör och mineralkänsla. Jag har haft nån bild av Prager som seriöst bra så jag är lite besviken på den höga alkoholen och låga syran vilket är ett återkommande problem med Österrike för mig. Börja skörda tidigare, ska det vara så svårt. Pichler är fortfarande bäst enligt mig.

Tveksamt pris även efter prissänkning, men visst är det en av de bästa Grüner jag druckit.

Inga kommentarer: