måndag, juni 11, 2012

Pedralonga Albarino Barrica 2007 och Gorvia 2007


Pedralonga Albarino Barrica 2007
En albarino jag aldrig har sett var tvungen att få följa med hem från Spanien. Fem år är gammalt för en albarino vilket märks en del på doften. Utvecklad och riktigt bra med drag av gelekulor, örter, fudge, anis och tropisk frukt. Mycket insmickrande och bra.

Över förväntan med tät utvecklad frukt, fattonerna är väl balanserade, tropisk frukt, mineral, gräs och halm. Väldigt bra albarino och kul ny upptäckt, klart värt sina 25€. Den dör rätt hårt av att stå en dag.

Gorvia 2007
Det jag helst ville hitta var Sketch, det just nu kanske mest omtalade vita vinet i Spanien vilket är en albarino av Raul Perez vilken lagras på havsbotten (!). Det är helt omöjligt att hitta och på inrådan köpte jag det här vilket är ett annat vin som Perez varit med och gjort enligt utsago.

Huvudsakligen Doña Blanca från Monterrei, inget jag brukar dricka. Har nog aldrig druckit en (nästan) druvren Doña Blanca, de andra druvorna är lokala förmågor som Treixadura och Godello, 27€ i en seriös spansk vinbutik.

Bredvid Albarinon ovan så känns den klart nedtonad med blyga nyanser av örter, gräs, gul frukt och mint. Ett lite vaxigt drag kommer fram men den är inte så vidare kul. Ett bra vin men inget att leta efter. Den lyfter lite med luft men är hela tiden rätt stum och saknar djup för priset, en besvikelse.

Det blev precis tvärt emot mina förväntningar, alban var klart bättre än jag trodde medan den här var tristare.

Inga kommentarer: