torsdag, april 05, 2012

Chateau Destieux 2001


Destieux drivs av familjen Dauriac som även äger Le Clemence i Pomerol. Vinerna är Rollandifierade då de visst är goda vänner.

Jag minns denna som väldigt bra i något modern Italieninspirerad stil. Nu upplever jag den som hårt fatad och extremt modern, men ändå bra. Bitarna sitter ännu inte riktigt ihop ännu men det här kan bli något väldigt bra.
Fat som sagt, tät mörk frukt, kaffetoner, stort och svulstigt. Andra gissar på Bolgheri, inte helt fel ute stilmässigt. Bra och ett jäkligt snyggt bygge men lite för modernt för mig numera. Det är lite Pavie-light över det, kan bli enastående om allt sätter sig och om man gillar stilen. Ett väldigt bra vin för modesta 300+ men lite väl fläskigt. Jag hoppas att det sätter sig och väntar minst fem år.

2 kommentarer:

Gunnar sa...

Jag gissar nästan alltid Bolgheri på dom moderna Saint-Emilion och då är det ingen bra Bordeaux, men åldern kanske rättar till det i slutändan

Korkdragaren sa...

Ja, det är lite så jag också känner det.
Men, jag hoppas som sagt att den rätar ut sig.