lördag, augusti 06, 2011

L'Esprit de Font Caude 2000

Ett vin av Alain Chabanon från Languedoc gjort av 50% Syrah och 50% Mourvedre.
Väldigt mycket karaktär och mognad för en dryg trehunka. Helt moget vin med lite brettiga lädertoner, röda Syrahdrag som kombineras med dovare och sötfruktigare mörka nyanser. Animaliska toner, tjära, kött, arrak och lite udda volatila drag av lack. Syrahdragen är inte lika tydliga som tidigare och Rhonedalskänslan är mer nedtonad.


Väldigt gott och komplext, i sin prisklass finns det inte många argument mot detta. Om något så saknar det lite udd och personlighet för att få över mig helt på sin sida. Trots sina tydliga kopplingar mot norra Rhonedalen så är det tex långt ifrån Jamet och liknande. Den Hermitagekopia jag tyckte mig uppleva när jag provade det första gången känner jag inte nu, men bra är det.
Helt drickfärdigt, en tidigare flaska var inte lika bra, ingen ide att lagra ytterligare.

1 kommentar:

Terroiristen sa...

Möjligen väl gammalt och väl slappt? Eller så hade vi bara en dålig flarra..