torsdag, maj 19, 2011

Riesling Rüdesheim Berg Schlossberg 2001 (Kloster Eberbach)

Den här typen av lite åldrad Riesling är ibland lite uttorkad med en aningens bitter känsla, det är inte alltid som tysk Riesling klarar av att jäsas ut som den här. Jag var lite oroad över att den här skulle vara så. Skönt nog besannas inte mina farhågor.

Det är alldeles strålande bra. Väldigt fruktig och tät Rieslingfrukt med härliga dova skiffertoner. Inte så där ettrigt bensinigt utan mer dovt stenigt. Jag är såld redan efter första sniffen. Tropisk frukt, fläder, röda äpplen blodgrape, kalk och syltade citrusskal. Mycket bra. Med luft får den en antydan till brynt smör som gammal Riesling kan få.

Fruktig och fräsch torr smak, ingen anemisk eller uttorkad känsla. Långt och djupt komplext med utvecklad fin Rieslingfrukt. Ypperlig druv- och områdestypicitet. Om man som jag har ett par timmar gammal sparris, egenodlad i Uppland, att äta till så gör det ingenting.


Väldigt bra Riesling och jag frågar mig varför man ska anstränga sig att köpa nån av alla bra men unga varianter som dyker upp med jämna mellanrum då man kan köpa en färdiglagrad kvalitetsriesling för ungefär samma peng, det här är ett solklart vinköp. Ny beställning bums, det här är extremt mycket Riesling för 249 kr. Det finns en liten guldgruva av mogen Riesling på BS för överkomliga priser, nästa test väntar redan i kylen.

Dag två har den tappat frukt en hel del och fått lite av den där bitterheten jag har svårt för. Konstigt att en Riesling är så pass känslig för luft.

Inga kommentarer: