lördag, maj 14, 2011

Paul Sauer 2003

Kanonkop håller jag som den främsta rödvinsproducenten i Sydafrika, det är annars ytterst få röda viner därifrån jag kan med numera. Ernie Els och andra lyxpavor kan trots pris och prestige inte tävla med det här enligt mig, mer massiva, ja, men inte bättre.

Intensiteten och komplexiteten i frukten får alla att reagera. Tät och djup frukt utan att vara övergjort med Cabbiga drag av gräs, fin plommonfrukt, tobak, blyertspenna, viol och blommor, rostat kaffe. Jag störs en aning av en kartig grön ton som drar mot omogen grön paprika och en del grova bakelitdrag men det är mest en plump i marginalen. Det är riktigt imponerande och de andra är inne på bättre USA cab tills jag säger att det är mitt favoritvin från landet, då faller den teorin, för så bra är det ändå inte.


Gott och fräscht med tät frukt som inte alls har den vanliga överextraktionen eller syltigheten jag associerar med SA-viner. Väldigt Cabernettypiskt och välgjort, läskande och komplext. Paul Sauer står sig fortfarande. Har man bara lite överseende med den grova burn out-känslan är det ett väldigt gott vin.

2 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Vi var väldigt förtjusta i en version av Paul Sauer, tror det var nollettan. Nollfyran fick oss att helt tappa sugen. Där fanns allt man inte vill önska sig av grön paprika och bränt gummi/bakelit. Grov burnout-känsla, man tackar ;-)

Korkdragaren sa...

Jo, det är stora variationer. När de negativa SA-dragen är i schack är det riktigt bra.