söndag, april 10, 2011

Nuits-Saint-Georges 1:er Cru ”Les Roncières” 2007 (Robert Chevillon)

Chevillon har en imponerande andel vingårdar i Nuits-Saint-Georges med gamla stockar, de gör åtta olika 1:er Cruviner. Tänkandet är balanserat traditionellt, 30% nya fat, jordnära vinmakning men utan att vara biodynamiker.
Jag har provat fyra av hans 1:er Cruviner samt deras villagevin bredvid varandra och det här är min favorit, deras vanliga NSG Vieilles Vignes tycker jag dock inte är värd sina pengar. Skillnaden mellan den och premiercruvinerna är betydligt större i kvalitet än i pris.


Intensiv krämig frukt med fin stenig känsla. Djupt komplex och enormt fin, även om det ännu har en del primära aromer finns det tendenser till utveckling. Citrusskal, lite stjälkar utan att vara kartigt, mossa, sötbärig frukt, nejlika, lavendel och chokladtoner. Med luft får det ett ännu mer parfymerat anslag med blommor och kryddor.


Fruktig men fräsch smak med tät röd frukt, citrustoner, fin kryddighet och balanserade fat, enormt god Bourgogne som växer med luft. Sympatisk kombination av tät frukt, balanserade fat och fräschör. För årgången är det imponerande bra. Tidigare har jag fått känslan att 07 kan ge gröna toner men den här har inga såna tendenser alls.

Redan vid fyra års ålder gör det här inte alls ont att dricka men det finns stor potential för vidare utveckling. Kan bli svårt att hålla fingrarna borta. Smakar det så kostar det men det här levererar faktiskt för sin prisnivå utan problem. Meadows gav 92 poäng, jag skulle nog lägga till ett eller två, det här gick jag igång på.

Inga kommentarer: