torsdag, april 14, 2011

Chateau Kirwan 1999

I september tyckte jag visst det här var helt ok, nu tycker jag inte alls om det. De drag jag hade överseende med då stör jag mig på rejält denna gång.
Visst finns det en djup fin doft och en del klassiska bordeauxdrag men samtidigt dras den med en överdriven ekbitter känsla och en störande omogen grön ton. Helhetsintrycket är rätt forcerat och konstlat.


Gott men inte mer, jag får allt svårare för den här överextraherade stilen av Bordeaux. Grundmaterialet i Kirwan är inte tillräckligt bra för att balansera upp den här okänsliga hanteringen. Bittra fattoner, mörk dov frukt, mycket choklad, rostat kaffe och cederträ. Ok gott men väl mycket designad smak. Jag kommer aldrig köpa Kirwan igen, framförallt inte med dagens priser.

1 kommentar:

Vintankar sa...

Hej!
Besökte Ch Kirwan hösten 2008. Vi fick då smaka 3 årgångar bl a 2005.
Jag vart inte speciellt imponerad.
Dom var visserligen för unga.
Håller med dig om att det känns tillrättalagt.
Priserna är ju galna i Bdx. För min del finns många andra områden som är intressantare och där jag får mer vin för pengarna.

JC