fredag, mars 04, 2011

Chateauneuf-du-Pape 2001 (Guigal)

Guigal behöver ingen närmare presentation. De gör viner i alla delar av Rhonedalen, med ok till bra till enastående resultat.
Deras CdP 2001 fick mer eller mindre hyllningar världen över med Parkers 93 poäng som främsta fjäder. Jag minns inte ens om jag visste om det när jag köpte vinet, det var gott tyckte jag och fyllde en lucka. Nu är det läge att testa en flaska. Ett par vänner var inte nöjda med det tidigare i höstas men de har lite Berlusconivinklad vinsmak.


Rejält mogen med jord, svamp, arraktoner och mjuk sötbärig frukt, ett uns lite mer syrliga röda bär som rönnbär sticker fram. Inte så enormt djup eller intressant men lättgillad på ett mjukt direkt sätt. Smaken följer doften i mjuk söt stil, tobak, söta mogna bär och lite chark. Ett gott vin men det finns inget som rycker tag och gör det intressant, lite för själlöst för att beröra mig.


För mig är det långt ifrån 93 poäng, det här är en välgjord standardpap men inget som sticker ut över det vanliga. Bosquet, Clos de Pape eller Vieux Donjon är klart bättre (då jag köpte denna kostade Clos de Pape ungefär lika mycket, sic!). Nu är ju inte CdP mitt favoritområde och om det är något område där jag tycker Parker är ute och cyklar så är det Rhone. Det saknas alltför ofta nerv och syra.

Inga kommentarer: