söndag, januari 02, 2011

Clos d'Agon Blanco 2007

Clos d'Agon är ett projekt som drivs av en radda olika vinpersonligheter jag inte har koll på, för att få lite snurr har de anlitat Peter (Pingus) Sisseck som vinmakare. Resultatet har givit en hel del press med motsvarande uppskruvade priser. Det här är första vinet från dem som jag dricker. De är givetvis mest kända för det röda men då jag har en fäbless för vita så jag köpte det istället.
Det här, det vita, består av en udda blandning druvor i tydligt Rhonska tecken. De har 3 ha med Marsanne, Roussanne och Viognier till vilka används 60-80% nya franska fat. Viognier dominerar cuvéen.


Doften är ännu lite återhållen med förvånansvärt lite fatkaraktär. Finstämd doft med gula plommon, honung, blommor åt kaprifolhållet, lite tropisk frukt och mandel. Jag hade väntat mig betydligt mer kraft, fattoner och djup. Det lyfter betydligt med luft och fattonerna kommer fram mer. Men det känns oväntat stumt och intetsägande för pris, bakgrund och druvblandning.

Smaken har förvånansvärt bra syra vilket är positivt, den har till och med en liten mineralkänsla som drar mot skifferhållet. Medelfyllig rätt krämig smak av bivax, gul mogen frukt, lemoncurd, honung. Det är helt ok men känns lite småtrist med tanke på mina förväntningar.

Visst är det ett bra vin. Det motsvarar ett ok vin i säg 200-kronorsklassen men kostar dessvärre runt det dubbla så jag är inte nöjd. Dessutom var jag inställd på ett rätt kraftigt vin men det är inte vinets fel i sig. Ser ingen anledning att testa det röda. Dåligt spontanköp.

Inga kommentarer: