onsdag, december 15, 2010

Pol Roger 1996

Det här är Pol Roger årgångsbubbel av både Pinot och Chardonnay. Det är faktiskt första flaskan jag dricker sedan inköp i Paris för rimliga 36€.

Utvecklad med rostade nötter och mogna äpplen men mindre mognad än vad jag väntat mig. Fin doft med bröd, mineral, blodgrape, nougat och röda äpplen. Det har inte riktigt det djup jag trodde och önskade att den skulle ha även om det givetvis är bra.


Mjuk fyllig smak med gul fruktighet, nougat, blodgrape och medelhög syra. Syran är inte så 96'likt vass som många andra är utan rätt återhållen, nu är inte heller Pol Roger den mest syrabetonade Champagnen men jag hade trott på en mer limeig känsla.
Gott och bra men inte riktigt så bra som jag hade trott, bra för priset dock. Runt tre års ytterligare lagring kommer nog göra gott.

1 kommentar:

konjären sa...

Apropå champagne -96:
Jag har just återupptäckt Henriot 1996 som plötsligt dykt upp igen på SB; i mitt tycke en av de bästa icke-prestige-cuvéerna jag provat och otroligt prisvärd. Årgången gör väl sit till, förstås. Har du någon erfarenhet av den?