onsdag, december 01, 2010

Lohsa 2002

Det här har alltid varit bra men helt plötsligt har det hoppat till en helt ny nivå. Tertiära nyanser har kommit fram och det har en mycket djupare ton. I och med den utvecklingen har den bittersyrliga Italienska karaktären delvis försvunnit och det känns betydligt mer Bordeauxlikt i stilen. Som en fin Saint Julien med lite ruffiga kanter.
Det här är inte andravinet som jag trott tidigare utan en helt unik cuvée gjord enbart för Sverige från den i teorin svaga årgången 2002 vilken prisdumpades för vår marknad. Tack för det.


Komplexare än någonsin med tät fin mörk frukt, lakrits, lavendel, viol, cederträ, mörk choklad, valnöt, borstat stål och lite tryffeltoner. Väsensskilt från den senast druckna Maremman, Kalle Anka-vinet Tenuta Belguardo.

Tät och för första gången rätt mjuk smak, inte alls samma strävsyrliga italienska bittermandelkänsla som tidigare, kaffe, lakrits, mörk komplex frukt, basilika, enormt gott vin.

Kvalitetsmässigt motsvarar det en klassisk men fruktdriven Bordeaux i 400 kronorsklassen, så 169 för några år sedan känns helt ok. Jag har druckit det några gånger sedan senaste inlägget men det är först nu jag känner att det finns anledning att krafsa ner några kommentarer i min ”vindagbok”. Jag borde ha sparat alla flaskor så här länge, vilket bra köp det visat sig vara.

Inga kommentarer: