måndag, december 27, 2010

Côte-Rôtie 1998 (Jamet)

Jag har blivit missnöjd med många av mina Syrah-viner från norra rhonedalen senaste året, bl.a. Graillots Crozes1996 som mest är obalanserat sur utan frukt, Marquis de la Tourette 1996, Monier de la Sizeranne 1994 etc. Nu, äntligen, har jag en Rhonedals-syrah framför mig som gör mig riktigt lycklig.


Det är så här klassisk Syrah ska vara. Superfin blommig doft med balanserade stråk av chark och peppar. Djupt komplex doft med läder, mynta, basilika, sötlakrits, vildhallon, jord och tryffel. Strålande helt enkelt.

Medelfyllig fräsch smak med balanserad fin fruktighet av röd frukt, tobak, kött, citrusskal, brända örter. Det här är verkligen så bra man önskar sig att Côte-Rôtie ska vara. Det är helt tillgängligt nu men kommer nog vidareutvecklas positivt i flera år till.


Det var med den här årgången jag ”upptäckte” Jamets viner, dessvärre gav inte CSN-pengen utrymme till mer än några enstaka flaskor så nu har jag endast en kvar. Dock har jag köpt mer av senare årgångar. 2000 håller inte alls samma klass men 2003 och 2005 verkar vara på samma nivå så jag får se fram emot dem om 5-7 år. Vad som är trist är att Jacobsson & Söderström numera har tagit över Jamet varvid priset har chockhöjts till runt 800 om jag minns rätt jämfört med denna som kostade 340 kr. 
Senaste årgången jag köpte var 2005 och den kostade runt 470 vilket redan det var en anmärkningsvärd höjning, men då är BS fraktkostnad med. Trots kvaliteten så är ca 800 för mycket för det här, kanske kan man hitta dem billigare utsocknes. Det var Mardell Wine som sålde Jamet tidigare, räddningen vore om de importerar vinerna parallellt.


Dricker man dem unga tycker jag man ska lufta dem i minst sex timmar för att få dem att öppna upp sig.

Inga kommentarer: