onsdag, december 29, 2010

Chateau Grand-Puy-Lacoste 1998

Klassisk doft med rost, blyertspenna, cederträ, finstämd mörk frukt, väldigt traditionell stil utan några direkta fattoner men tät bra frukt. Det öppnar upp sig alltmer med lite luft. Kanonfin Pauillac så som jag vill ha det. Plommon, viol, blåbärsris och finstämda kaffetoner.


Medeltät komplex smak i sån stil som jag tycker om, ingen svulstighet eller överdriven fatkänsla utan fräscht och väldigt gott. Läskande och rätt moget även om det kan ligga till sig i flera år till. Så pass bra frukt att det får en något krämig känsla. Väldigt traditionellt i en stil som är mer Latour än Mouton om man ska göra en något skev jämförelse, yummy. Klart mindre fatigt och modernt än tex Pichon-Baron som jag har druckit rätt nyligen.

Tyvärr sista flaskan, hade jag vetat hur bra det var hade jag köpt betydligt fler när jag sprang på det i Paris för facila 320 sek. Jag ska försöka se till att köpa 2006 vilken är helt enormt bra i samma stil, men via Tyskland med ok pris.

Inga kommentarer: