tisdag, november 30, 2010

Kakas 2007 (Zoltan)

Det här är urtypen av ett sånt vin som jag gärna snöar in mig på, jag vart klart impad första gången jag provade det för ett par år sedan. Efter att endast ha provat det som hastigast dricker jag nu det här över två dagar för att få en, ännu, klarare bild av det här vinet som anses vara ett av Ungerns bästa torra vita viner. En ren Furmint.


Annorlunda och mycket komplex doft med en kryddig tät känsla, mycket bra mineraldrag med lite skiffertoner a la Riesling, grönt te, apelsinskal, fänkål, ingefära, en lätt ton av övermogna äpplen som antyder osunt lågt svavelanvändande eller nåt annat lurt men det stör inte så mycket. Det är första gången jag dricker det i lugn och ro och det är trevligt att dricka det här seriöst då det dyker upp lite nya intryck då och då medan vinet utvecklas med luft. Bland annat en känsla av nougat även om jag inte känner av några direkta fattoner. Efter lite eftersökningar visar det sig att endast gamla ungerska fat används, ungerska fat är stenhårda och ger lite karaktär, rostningen är även ytterst lätt.

Mycket gott i en frisk stil med tät mineralstinn frukt, torkad tropisk frukt, kamomill, det känns nästan som det har lite tanniner med sin aningens krävande känsla. Svinbra egensinnigt vin som gör sig bäst till mat.

Om jag skulle mig på en jämförelse vore det som en extremt mineraltät, syrarik tät Riesling (typ Österrike) uppblandat med 10-15% Pinot Gris av toppkvalitet. Men det är förminskande att jämföra det här med något, det här är något helt eget som är värt sina egna smakepitet. FV's jämförelse med vit Bourgogne är jag för övrigt inte riktigt med på men kvaliteten är vi överens om. Även andra har provat.

Inga kommentarer: