söndag, oktober 03, 2010

Lapena 2005

Vinerna av Dominio do Bibei från Ribeira Sacra är heta i Spanien just nu, de ligger rätt i tiden och alla topprestauranger har dem. De gör två vita och två röda viner. Lapena är deras vita toppvin och är en ren Godello. Deras dyrare röda vin drack jag över en snabblunch på Santceloni under en mellanlandning förra året, den var ungt örtig, intressant och god, kanske mest intressant. Bra vin men lite överprissatt var mitt intryck.

Doften är betydligt mer subtil än det vita Prioratvin jag drack nyligen. Lite burgundisk känsla med mandelmassa, gula plommon, vax, halm, fänkål, vad jag saknar är fräschör och mineralkänsla. På sätt och vis rätt liknar det Prioratvinet men mer gräsig/halmig, inte samma extrema bröd och nougattoner och betydligt mindre fat. Endast två år gamla 600 liters fat används enligt hemsidan.


Smaken följer doften. Tät krämig smak med gul mogen frukt, mandel, vanilj, nougat, ok syror även om de inte har det riktiga klippet. Det är inte så expressivt och komplext som jag väntade mig.
Jag känner att jag dissar det lite onödigt mycket på grund av för höga förväntningar, det är väldigt bra och det bästa vinet av Godello jag druckit men det finns Albarinos som levererar bättre för samma pris.

Det görs mängder av Albarinos mot kusten som har betydligt mer klipp i syrorna och med fina steniga toner så det måste väl vara Godello som druva som helt enkelt inte har kapaciteten att ta fram dem, för så vitt jag vet finns det ingen bättre Godello än det här. Bra är det iaf men jag kommer inte köpa det igen, mitt intryck står kvar, bra viner men lite överprissatta. Finns i Sverige till restauranger via Vina Espanola för 250 kr ex moms, kostar runt 27€ i Spanien.

Inga kommentarer: