lördag, maj 29, 2010

Domaine Sarda-Malet ”Terroir Mailloles” 2000

Det här vinet har utvecklats enormt bra sen jag provade det senast, jag såg det nästan som ett dåligt köp som aldrig skulle bli särskilt kul men nu har det lyft rejält. Det är lite som en CdP med mer Mourvedre- och Syrahkaraktär än vanligt. Krämigt gräddiga toner, jordgubbssylt, blommor, plommon, kött och en tydlig tobakston. Mognaden har även tagit fram en del svamp och läder som tillför komplexitet. Det är nästan att jag har svårt att sätta fingret på vad som gör att jag tycker om det så mycket. Den förra flaskan var väldigt stram och knuten. Det finns lite avslagna julmusttoner som påminner om en del italienska viner som tex en lätt övermogen Castello di Fonterutoli men de slår inte över.


Smaken är mjuk med numera låg syra, lite övertydliga tobakstoner, cederträ, viol, läder och örter. Det här har en mycket fin mjuk känsla med röd frukt, mjukt smöriga toner och örter. Otvetydigt sydfranskt. Det är så här jag vill ha mina CdP vilket det liknar på många sätt, strukturerat och med ok balanserad alkoholhalt.

1 kommentar:

Finare Vinare sa...

Ja, den där var riktigt bra redan när vi drack den för några år sen. Kul att höra hur den mår idag!