lördag, april 10, 2010

Chateau Giscours 2001

Giscours var det där slottet som fuskade och vart påkomna i mitten av 90-talet. Bland annat använde de ekchips i sitt andravin samt blandade in vin från områden utanför appellationen. Om jag har förstått det rätt var det från granngården som numera buteljeras under namnet Le Haut Médoc de Giscours Sedan dess har slottet bytt ägare, vinmakaren åkt ut med huvudet före och vinet har förändrats en del, likaså priserna.

Doften är rejält brettig direkt ur flaskan, det mildras skönt nog med lite luft. Det är rejält tryck i doften bortsett stalltonerna med mycket fattoner, kaffe, plommon, gräs, läder, cederträ, kryddnejlika och muskot. Jag saknar lite av blommigheten jag associerar med Margaux även om det är komplext och bra.


Tät fatig smak, den är rätt utvecklad men har rivig syra och en hel del tanniner. Kommer säkerligen utvecklas en hel del, hoppas bara inte den brettiga karaktären förstärks alltför mycket. Stort, fläskigt och väldigt bra men det är lite för modernt och flabbigt för att nå riktigt stora höjder. Några ytterligare års lagring kommer nog göra gott även om den är en bra bit från tex Pavillon Rouge 2000. Med dagens pris hos Hjo är det inte värt pengarna men sett till primörpriset är det klart ok.

2 kommentarer:

Ulrik sa...

Vad fick du betala for den EP?
Man kan fa tag i den for ca 45 EUR nu.
http://www.millesimes.com/millesime/569/GISCOURS+2001.html

Jag har kopt av dem tidigare, utan problemcrelot

Korkdragaren sa...

Jag har betalt 374 sek för den vilket känns ok. 45€ närmar sig gränsen för vad den är värd enligt mig, men rätt ok.
749 kr på SB via Hjo är givetvis alldeles för mycket, finns klart bättre köp för de pengarna.

Det är en stil av Bordeaux som inte riktigt tilltalar mig även om jag mentalt inser att det är väldigt bra. Så jag skulle, just nu, tacka nej även för 45€.
Om jag hade haft ont om röd Bordeaux i källaren hade några flaskor känts rimligt.