tisdag, april 27, 2010

Chateau Certan de May 2004

Jag provade det här vinet som hastigast för något år sedan och hade för mig att det var mycket bra men väldigt ungt och stramt för en Pomerol 2004. Tittar man i litteraturen så framgår det att Certan de May är ett av de kärvaste och mest lagringskrävande vinerna inom appellationen, helt i linje med min uppfattning. Därav en viss förvåning när AoV nyligen skrev att det är öppet och tillgängligt, jag öppnar en flaska för att bilda mig en klar uppfattning.


Doften är stor och mycket komplex i en cederträbetonad klassisk stil med blyertspenna, mörk bitter choklad, valnöt, plommon, tryffel, barrträd och en del fina fattoner. Det är imponerande bra med fin rostig mineralkänsla, framförallt med tanke på årgången.

Smaken är intensiv med tät örtig frukt. Efter det första intrycket kickar en rejäl tanninstruktur in som får kinderna att dra ihop sig. Den släpper en hel del med luftning men det känns som det här är ett vin som kommer utvecklas betydligt med några års ytterligare lagring. Mellan den moderna och traditionella skolan ligger det här närmare den traditionella men med riktigt bra frukt och en del rostade fattoner.

Det blir ännu ett snäpp bättre efter ett par timmar. Bland de kärvaste viner från Pomerol från 2004 jag provat även om det är någorlunda tillgängligt efter rejält med luftning. Certan de May är ett rätt nytt vin för mig, jag kan bara påminna mig om att ha druckit någon enstaka annan årgång men det är precis i min stil så det är ett slott jag ska leta mer efter. Nästan värt sina saftiga 499 kr på BS, andra årgångar kostar dock betydligt mer. Om det här är i linje med vad slottet presterar andra, bättre, årgångar är det i den översta ligan inom Pomerol enligt mig, endast ett snäpp under de mest omskrivna.

1 kommentar:

urkorkat sa...

Hej,
intressant läsning. Jag har ett par flaskor Certan de May årgång 2003. Om det är som du säger att den är ordentligt sträv så sparar jag nog dem några år. fick dem för 495 SEK på "rea" på SB. Ord pris 771 SEK.