måndag, april 05, 2010

AN 2005, Riesling Cuvée Frederic Emilie 2000

AN är den Mallorcanska producenten Anima Negras näst bästa vin, vinet består av 95% Callet och resten Mantonegro och Fogoneu. Druvorna köps huvudsakligen in av kontrakterade odlare runt byn Felanitx där vineriet ligger. De gör även en specialcuvée av de bästa faten som heter Son Negre.


För ett par år sedan hälsade jag på dem vilket utvecklades till en bisarr spontanlunch på en av deras vänners restaurang i en grannby. Magnumflaskor av Son Negre och AN i olika årgångar ställdes fram i surrealistiska mängder vilka ägarna och deras vänner gjorde sitt bästa att få i sig på en fyratimmars eftermiddagslunch. Efter den bedriften hade min bordsgranne problem att hålla fast sin cigarr. Jag tog det lite lugnare då jag hade en restaurangbokning några timmar senare samma kväll Såna upplevelser gör givetvis att man får ett lite speciellt förhållande till en producents viner. Men att det nog är Mallorcas bästa röda vin är det inte bara jag som tycker, möjligtvis är Gelaberts bästa vin i samma paritet.

Callet ger rätt lätta viner som är tillgängliga redan som unga så det här är klart drickfärdigt. Stor doft med en del köttiga aromer, julkryddor, en blandning av röd och mörk frukt, svart te och en del vedtoner. Mycket personligt vin.

Smaken är mjuk med lätt rökig känsla, kött, röd frukt, örter och teblad. Det är komplext och intressant på ett mycket annorlunda sätt. Blint hade jag nog gissat på södra Frankrike i brist på annat. Kul, bra och mycket eget, glömde jag säga att det är udda...det är det.

Riesling Cuvée Frederic Emilie 2000
Det här vinet var också väldigt bra med utvecklad kryddig Rieslingfrukt, grape och kanske lite mjuka syror. Gott och långt vin som är redo att drickas. Inte den bästa årgången av CFE men inte heller någon av de sämre. Dags att ta upp en flaska för noggrannare koll.

Inga kommentarer: