lördag, mars 13, 2010

Chateau Lamargue Grand Réserve 2004

Lamargue håller till i södra Frankrike, vinet är gjort av huvudsakligen Syrah 90% vilket fylls på med 10% Grenache. Det är lite kul att vinet släpps så pass moget som det här, något som verkligen märks på vinet. Kanske på gränsen till för mycket för min smak, då är jag ändå en person som uppskattar mognad på viner.


Stor öppen doft med direkt lite väl fatig karaktär, det finns en del volatila toner som luftas bort rätt snart. Läder, plommon, kött, kanel, fat, kolaremmar, lakrits. Det skall vara en nästintill ren Syrah men jag har svårt att komma till rätta med det, den känns så pass fatig och exotiskt fruktdriven att jag hade trott den för att vara mer utblandad med något annat än den är..

Smaken är mjuk och mogen, mycket läder, pomerans, lakrits, låg syra. De lite ettriga Syrahtonerna uteblir helt. Ett klart bra vin men lite väl eldigt och svulstigt för att kännas helt ok. Okomplicerat och gott men som sagt lite grovhugget, det skulle lika gärna kunna komma från Australien

2 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

När vi provade vinet var vi helt överens om att det var en 07:a fråb C9dP med en rätt stor andel grenache. Inte särskilt typiskt Costières de Nimes alls.

Korkdragaren sa...

Jag är helt med på Grenachetonerna men tycker att den var oväntat mogen med svamp, mossa och lätt murken vedbod. Inte alls som en 07'a.