tisdag, mars 02, 2010

Bosquet des Papes 2007

Bosquet des Papes är en av mina favoritproducenter i Châteauneuf-de-Pape. När så många flippar ur och gör obalanserade viner av för sent skördade druvor behåller BdP sin klassiska stil som ändå är stiltypiskt fruktdriven. På onsdag ska jag knäcka min sista 1998'a, men idag blir det ett smakprov av 2007'an som ju är en toppårgång i området. Deras instegsvariant ”Tradition” är inte bara den billigaste utan jag föredrar den ofta framför deras andra mer kompakta moderna cuvéer. De andra tycker blir lite för mycket av det goda jämfört med denna.


Doften är öppet fruktig med mjukt bärig karaktär, piptobak, tegel, lakrits, pomeransskal och örter. Det är riktigt bra redan nu men jag vet av erfarenhet att det här vinet utvecklas fantastiskt i flera år så det här är mer ett smakprov för att bestämma om jag ska köpa ännu fler flaskor.


Smaken är mjuk och krämig med fint djup, mycket tobak, mjuka bär och lite körsbär. Den har ett lite eldigt inslag som jag stör mig lite på men det tar inte överhanden som många andra producenters viner, årgången hjälper säkert till en del.
Ett mycket bra vin som är väldigt gott att dricka redan nu men jag kommer spara kvarvarande flaskor i flera år, en av de bästa årgångarna av BdP på länge.

1 kommentar:

Frankofilen sa...

Håller med, visst är den fin? Kul att det verkar kommit in en ny laddning.