söndag, mars 21, 2010

Alto Moncayo 2007

Alto Moncayo kommer från Campo de Borja, Aragonien. Druvorna är 100% Garnacha från mycket gamla stockar vilka sedan vinifierats i en mycket internationell stil av den Australiensiska vinmakaren Chris Ringland.


Alto Moncayo är allt annat än subtilt. Vinet klockar in på 16% i EtOH-halt. Här fläskas det på med dyra fat, supertät frukt, rostat kaffe, söta krossade smultron och vildhallon, vanilj, viol och tydliga salmiaktoner.

Smaken är mycket tät med mängder av söta röda bär, fat, kaffe och choklad. Jag är särskilt förtjust i den fina parfymerade/blommiga känslan. Långt och insmickrande med imponerande komplexitet.

Jag har mina ”hemmaviner” i ett svalt utrymme så efter en stund då vinets temperatur stiger får flaskan pendla mellan bordet och kylskåpet för att hålla nere temperaturen vilket är att rekommendera (något som iofs de flesta viner tjänar på).
På något sätt fungerar det här vinet för mig, trots känslan av extra allt, syran är bra och frukten känns inte jolmig eller kokt. Det håller balansen bättre än många CdP med samma alkohol, för att inte tala om de parodiska vinerna av La Pèira.

Hur vinet utvecklas med lagring är en annan fråga, det har diskuterats en del på andra bloggar. Det kanske fungerar men jag föredrar nog att dricka det ungt. Det är så pass extremt att jag inte kommer köpa fler flaskor för lagring men kanske någon för snar konsumtion.
Andravinet Veraton tycker jag inte alls har samma definition, där sitter eken utanpå och vinet känns obalanserat.

Inga kommentarer: