onsdag, februari 10, 2010

Chateau Destieux 2001

Det här vinet köpte jag för några år sedan efter provat det på en bordeauxprovning på nordiska museumet, det var det vin jag tyckte hade bäst pris/kvalitetsrelation. Förra måndagen släpptes 2002'an för 398 kr vilket gav mig infallet att ta upp den här för en första test.


Doften är inte riktigt som man väntar sig från Saint Emilion då den har en hel del italienska drag som körsbärskärnor, bittermandel, brända örter och ett lätt drag av balsamvinäger. Det var inte så länge sedan jag upplevde det i ett bordeauxvin, Smith-Haut-Lafitte. I övrigt är doften mycket komplex med fascinerande drag av grusvägsdamm, lera, hallonkärnor, salmiak, gräs och lakrits. Det är riktigt bra, framförallt efter lite luftning. Dock känns det inte alls säkert att jag hade gissat på Saint Emilion om jag hade provat den blint, någon toscansk merlot/sangiovese-blandning hade legat nära till hands. Efter mer luft ändrar den delvis karaktär och känns mer klassisk då mer läder, plommon, grafit och mjölkchoklad kommer fram.

Smaken är tät och fortfarande ung med ett lite bittermandelkärvt drag. Smaken har även den italienska drag med frisk rönnbärssyrlig syra. Mycket bra vin med en blandning av kärnig röd frukt kombinerat med mer klassiskt dova toner av choklad, plommon, stall och viol.
Ett vin med smak av Saint Emilion men tannin och syrastruktur som ett italienskt vin. Väldigt bra även om den har en bit kvar till sin mognadstopp.

1 kommentar:

Vintresserad sa...

Låter bra, jag har ngn flaska 2001kvar. Vi drack 2004an häromkvällen som har en (ännu) häftigare doft och jag kan absolut hålla med om att tankarna går åt toskansk Merlot-dominerad Bdx-blend. Mycket god, men inte så StEmilion-typisk.