torsdag, januari 14, 2010

Chateau Reysson 2005

Reysson lanserades i oktober men bytte årgång till 2006 redan efter någon vecka, ett lömskt sätt att få in ett vin av bra årgång och sedan snabbt som attan byta till en sämre (=billigare) årgång. Är det någon som tror att importören har betalat lika mycket för mellanårgången 2006 som för toppårgången 2005, skulle inte tro det, priserna på Bordeaux följer årgångarnas kvalitet.



Den här är iaf från 2005. Doften har ett öppet och insmickrande anslag med moderna fattoner. Frukten känns Merlotdominerad med chokladig plommonfrukt som ger ett lite plufsigt intryck. Det kommer fram lite animaliska nyanser, rök, smörkola och kaffe. Känslan är rätt designad, välgjord design i och för sig men den saknar lite ryggrad för att kunna stå emot den moderna vinifieringen. Helhetsbilden blir ett rätt ostrukturerat och opersonligt vin med väl mycket smörkolakänsla, det är inte dåligt men det tilltalar mig helt enkelt inte.

Smaken följer doften med tät insmickrande frukt, ok bra tanninbett. Mycket smörkola och mjölkchoklad. Jag tror inte att den kommer utvecklas så värst kul, jag föredrar att dricka den på sin unga täta frukt. Knappt ok för priset. Abadal som dracks ett par dagar tidigare är ett enormt mycket bättre köp för endast ett par tjugor mer.

2 kommentarer:

Ulrik sa...

Dålig stil. Speciellt eftersom de flesta journalsiters noteringar mm lär baserats på årgången då den togs in, i.e, 2005.

Har SB koll på detta, och tar ut den om årgången efter inte lever upp till vad den lovat? Eller den får gärna vara kvar för min del, vi behöver mer utbud.

Korkdragaren sa...

Att ett vin som får en fast lansering byter årgång är inget nytt eller konstigt, så måste det bli. Men det här vinets årgångsbyte inleddes redan innan 2005'an hade kommit ut. Det tycker jag är väl magstarkt, en följdriktig prissänkning tycker jag man hade kunnat kräva.

Nu var jag inte särskilt begeistrad ens över 2005'an så den faller bort i vilket fall som helst.