måndag, januari 11, 2010

Abadal Seleccio 2004

Abadal kommer från Pla de Bages i Katalonien. Druvsammansättningen är ovanlig för området med 40 % Cabernet Franc, 40 % Cabernet Sauvignon och 20% Syrah.



Doften visar tydligt på den höga andelen Cabernet Franc med inslag av gräs och paprika men det tar inte överhanden som det kan göra hos kallklimatsvarianter. Fruktaromer av hallonkärnor, plommon, cederträ, brända örter, fatiga chokladtoner och lite rökiga stennyanser. Väldigt mycket blommor, bra.
Fruktig och komplex doft med rätt annorlunda karaktär som gör den intressant. För mig är det lite som Spaniens svar på Havens Borriquot fast med mindre insmickrande vaniljtoner och mer örtighet. Cabernet Franc karaktären är mer markant men fungerar då den kommer från ett varmt område (jag har väldigt svårt för C. F. från tex Loire).

Smaken är mycket tät, rätt modernt ekig men vinet har så pass mycket karaktär att det balanseras upp bra. Djupa komplexa aromer av både mörk frukt och hallon, ved, choklad, gräs, lite bacon och viol.
Ett öppet och lättgillat vin men så pass bra och karaktärsfullt att det helt klart är väl värt pengarna efter prissänkningen på SB från 339 till 217 kr. Jag borde köpa på mig några flaskor för att se hur det utvecklas, kommer alldeles säkert bli ännu bättre. 94 poäng av Parker, jag skulle nog lägga mig lite under det men riktigt bra är det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Abadal gör strålande viner över hela linjen. Är snudd på mer imponerad av vad de presterar strax under hundralappen.

De levererar väl "husvinet" till El Bulli om jag minns rätt.