fredag, december 25, 2009

Pernand-Vergelesses 1:er Cru 2002 (Laleure-Piot), Guado al Tasso 1997, Leoville-las-Cases 1994

Pernand-Vergelesses 1:er Cru 2002 (Laleure-Piot)

Nu har den här tappat sin unga feta känsla, eken har helt integrerats och vinet har nått en ny fas.

Lite stum i början men ändå mycket bra med subtil ek, flinta, plommon, fina citrustoner och lite krämig/gräddig känsla.

Smaken är tät med frisk bra syra, mineraltoner, ek, gråpäron, äppelskal och halm. Bra klassisk Bourgogne som ligger lite i en mellanfas.


Guado al Tasso 1997

Första flaskan jag drack av det här i juni var helt enormt bra även om jag föredrar 1998'an som är stramare och lite mer subtil. Den här flaskan är väldigt fruktig i klar nya världenstil med tät mogen frukt, läder, mycket choklad och rostat kaffe, lite örter och körsbär.

Upplevelsen är direkt och okomplicerad vilket gör att den känns lite svulstig vid sidan av Leoville las Cases. Dock är det ett mycket bra vin med stort djup och karaktär. Den är så pass fruktig att den kommer överleva flera år till men jag tror inte den blir så mycket bättre.


Leoville-las-Cases 1994

Eftersom mina 94'or är i en sådan bra fas just nu passar jag på att dricka en till. Doften är öppen och tillgänglig direkt från flaskan. Mycket komplex och finstämd med nyklippta blommor, kaffe, mörk choklad, tobak, gräs, mängder av sten och mineraler, Strålande fin doft.

Smaken är inte så väldans tät men mycket välbalanserad och komplex med tät frukt, mycket cederträ, viol, gräs och kaffe. Ren njutning i mogen klassisk stil med mycket mineralkänsla. En flaska som försvarar sina höga Parkerpoäng.

Inga kommentarer: