söndag, december 06, 2009

La Chapelle 1996

Tillbaka från några veckors semester i södra Europa, kändes helt ok att byta svenskt novemberväder mot 27 grader varmt och sol på eftermiddagarna. Nio michelinstjärnor och en massa gott vin var också välkommet. Men nu är det dags att komma igång igen o få upp lite provningsnoteringar.

Till lammracks öppnas en gammal Hermitage, La Chapelle 1996. Doften är medelstor och visar lite tendenser till utveckling. Det finns en krämig smörighet från ekfatslagringen som blandas med tallbarr, röda bär, jord, lite tryffel och stall. Komplex och lovande doft även om jag, som väntat, inte får den upplevelse man borde kunna vänta sig av en Hermitage på den här nivån. La Chapelle har inget vidare rykte för årgångarna på 90-talet och den här ligger i den linjen. Efter bara några minuter kommer mer Syrahtypiska nyanser som bacon och kött fram.

Smaken är bitande syrlig, fruktansvärt hög syra. Vinet luftas i någon timme innan middagen. Efter luftning mildras syran något men den är fortfarande mycket hög, smaken är bra men inte stor på något sätt. Jord, syrliga röda bär, cederträ, stall, teblad och bacon hittas.

Som jag väntade mig håller det här vinet nivå med en bra Crozes-Hermitage på 200-kronorsnivå vilket är undermåligt för en Hermitage, tur att jag betalade mindre än hälften av normalpriset. Hur WS kunde fortsätta att ge det här vinet skyhöga poäng genom hela 90-talet är ett mysterium, tjänstefel enligt mig.

1 kommentar:

Håkan sa...

Låter som en typisk 96a i mina öron. Väldigt få 96or har utvecklats dit förhoppningarna fanns. Med tanke på att La Chapelle är en riktig långliggare kanske du öppnade den för tidigt. Jag har följt ett snarlikt vin av något lägre kvalitet, Monier de la Sizeranne 96, under många år och det har känts som ett hopplöst projekt, men faktum är att sist provade flaskan (jag är drygt halvvägs in i min låda) visade sig vara riktigt bra.
Jag håller med om att WS ligger väl högt på detta vin (och 96an är sista årgången som gubben hade koll på hela vinmakningen, han dog dock innan buteljeringen), och det finns många Crozar som håller denna klass, men tveksamt om några 96or fortfarande gör det. När jag provade la Chapelle 96 (mer än 5 år sen) minns jag Graillot 96 som i princip lika bra, det skall nog snarare ses som ett gott betyg för Graillot. Den 96a som förutom LaLaLa-vinerna stått ut är Chave som var riktigt bra för 4 år sen.