söndag, september 27, 2009

Maritávora 2006

På grund av en liten semester på iberiska halvön då jag marinerat mig själv i Albarino har det blivit ett längre uppehåll av inlägg. Men nu ska jag försöka få tillbaka lite kontinuitet. Först ett vin från nyss nämnda halvö.

Maritatávora 2006
Det här vinet prissänktes nyligen från sitt helt ok pris på 199 till 139 kr vilket gör det till ett superfynd enligt mig. Bättre vitt vin än så här går inte att få från Douro-dalen. Inhemska druvor som Viosinho, Códega do Larinho och Rabigato odlade i en ”field-blend” på över 100 år gamla stockar är råmaterialet. Fantastiskt att det finns den här typen av vin. Produktionen är extremt liten på 2400 flaskor.

Av detta har de gjort ett modernt vin av uråldriga stockar i en minst sagt intressant stil med tät frukt, bakelit, stenfrukt, en hel del ek som gärna hade fått tonats ned enligt mig (nya franska fat enligt deras hemsida). Känns som sent skördad med tung fet frukt, ekfat, jästa brödaromer dyker upp och en del citrusskal.

Smaken är tät med lite oljig känsla, ekfaten kommer fram igen, plommon, gul frukt och rågummitoner kommer fram. Mycket bra och intressant vin som står ut över det vanliga med sin egensinniga karaktär. Just nu en personlig favorit, mycket bra!

1 kommentar:

Ingvar Johansson sa...

Det här låter precis som min sorts vitvin. Ska genast kolla upp o lägga en beställning. Tack för tipset