måndag, mars 16, 2009

Guado al Tasso 2000


Den här flaskan serverades till en början blint, ett bra sätt att göra en opartisk bedömning av ett vin. Att det var ett mycket bra vin i glaset var uppenbart. Djup fin doft med lite vediga nyanser som drar mot grafit och ett uns balsamiska nyanser som påminner om någon svårdefinierad barrträdsdoft, lite stall, vildhallon, brända örter, plommon, grafit, kaffe och lite syrligare nyanser som körsbär. Min gissning var ett Cabernetbaserat vin från Toscana, Mandrone di Lohsa var det vin som ploppade upp. En helt ok gissning när det visade sig vara Guado al Tasso 2000, 60% Cab, 30% Merlot och 10% Syrah. Mycket bra men inte i samma liga som 1998’an, jag ansåg att min flaska Chateau Grand-Mayne 1998 var bättre men D föredrog sin Guado al Tasso (vinskadad av att ha bott i Toscana enligt mig) men det var en rätt jämn match.
Priset på Guado al Tasso har tyvärr gått överstyr enligt mig och det finns bättre supertoscanare för mindre pengar på marknaden.

Inga kommentarer: