tisdag, november 25, 2008

Handpicked Shiraz/Viognier 2005 (Yalumba)

Handpicked Shiraz/Viognier 2005 (Yalumba) kommer från deras Handpicked Series, förutom denna görs även en Mourvedre/Grenache/Shiraz och Tempranillo/Grenache/Viognier men det här är min favorit. De använder sampigmentering vilket anses stabilisera färgen och ge Viognierdruvans del bättre integrering.


Mycket tät doft med fortfarande druvig karaktär, rönnbärsgelé, hallon och andra komplexa fruktaromer. Lite tjärpastiller, kolaremmar, mörk choklad och salmiak. De 5% Viognier tillför en kanonfin läskande fräschör som avspeglas med persika och blodgrapefrukt samt en hel blommor. Ekfatshanteringen är balanserad och tillför mest en fin kryddighet. En ovanligt balanserad och bra australiensisk Shiraz. Om jag ska dra lite siffror så har vinet fått 90 av WA och 94 av WS, jag själv skulle om jag var tvungen att dra till med en poäng ligga någonstans däremellan.

1 kommentar:

Mina Vinare sa...

Hej!

Kul att läsa en post om detta vin. Ett tipps är att spara undan någon flaska och följa dess utveckling. Jag har en flaska kvar av årgång 2000 som är en sämre årgång i Barossa men vinet smakar hur bra som helst. Jag har inte provat 2005an men tycker mig känna väl igen din beskrivning av vinet som om det gällt årgång 2000 när den var ung.

Ha det gott!